Kriser er ofte en god motivationsfaktor til innovation. Når man som land eller befolkningsgruppe eller individ rammer en krise, kan man håndtere den på forskellige måder. Nogle går i baglås og peger fingre, mens andre bliver aktive og tænker løsningsorienteret. Den sidste gruppe af mennesker er grunden til, at vi får udviklet og opfundet alverdens ting i denne verden. For når vi står overfor kriser, har man ofte brug for en løsning, som ikke allerede eksisterer. I hvert fald ikke i en form, som kan gøre en forskel. Hertil vil der være en gruppe af mennesker, som formår at udvikle nye alternativer, som bliver det nye sort.
Energi- og klimakrisen
En af de kriser, der virkelig har rykket ved virkeligheden og løsningsmulighederne, er energi- og klimakrisen. Klimakrisen har haft mange navne, men den har i mange år været aktuel. Derudover har der været en energikrise, som lige så stille begyndte, da man fandt ud af, at olien en dag vil slippe op. Disse kriser har betydet, at nogle mennesker har forsøgt at finde løsninger. Hvis vi fortsat vil have strøm og energi, bliver vi nødt til at finde energikilder, som ikke løber tør. Derudover skal det være energikilder, som ikke gør tingene værre for klimaet. Herefter gik jagten på vedvarende energikilder ind. Vind, sol og vand stod stærkt.
Solceller blev udviklet og bliver i dag bredt benyttet. I dag er det ikke bare virksomheder, som opretter solcellemarker og solcelletag. Også private benytter sig af muligheden for at være selvforsynende og klimabevidste ved at få lavet et solcelletag. Et solcelletag på private boliger virker måske ikke som en holdbar global løsning. Men det er et skridt i den rigtige retning. For med udviklingen af solcelletag er der også kommet en større bevidsthed omkring klimakrisen.
Innovation lønner sig
Ikke alene er solcelletag en god løsning for at mindske krisen. Den er desuden også en god forretning. For med innovative løsninger har man allerede et kundesegment. Krisen har skabt dette kundesegment. Uden krisen ville borgerne ikke have øje for problemet, og de ville ikke være interesseret i at købe et solcelletag. Men fordi krisen strammer løkken om folket, bliver også de nødsaget til at forholde sig til løsningsmulighederne. Deres behov for løsning får dem altså til at investere deres penge i solcelletag. Selvom de er økonomisk pressede. Klimakrisen har netop vist, at folk er villige til at investere penge, hvis krisen er stor nok. Selvom det ikke er en markedsføringsform, som er bevidst brugt, så er frygt unægtelig et godt værktøj til at få mennesker til at bruge penge. I dette tilfælde er frygten for klimaets udvikling og manglen på energi, nok til at få folk til at købe et solcelletag.